Tuesday 29 May 2007

Αχά..Το συγκεκριμένο λέει για πολλά, λέει για τη ματαιοδοξία, για την πίστη, για την ταύτιση. Είναι μια μετάπτωση από το πάθος στην εξοικείωση και στην απομυθοποίηση. Είναι και άλλα, περισσότερα...

(Τίτλος)

Σαν σ’ ένα παζάρι.

Καλάθια, υφάσματα το ένα πάνω στο άλλο, εικόνες πληθωρικές και μαζικές, έλλειψη συγκεκριμένου, μια ενοχλητική ποικιλία. Η εικόνα δομείται από πολλά χρώματα. Ενσαρκώνεται από σπασμωδικές και νευρικές κινήσεις. Το πλήθος και η βουή του. Η βουή της αναστάτωσης. Και η σκόνη και ο καπνός της αναζήτησης. Πάνω από τις κορυφές των κεφαλιών.


Ματιές γρήγορες και κοφτές. Το κεφάλι γυρνά δεξιά-αριστερά σε κάθε βήμα σαν να ταλαντώνεται. Αξιολόγηση και αποδοχή και απόρριψη. Τα υλικά πάνω στις κουρελούδες του πατώματος είναι πολλά. Μα και αναλώσιμα από κάποιον αγοραστή που θα προλάβει την αγορά. Μέσα σε ένα ανθρώπινο χάος, σε ένα σαρκικό ξέσπασμα από ιδρωμένες επιδερμίδες και γυαλιστερά πρόσωπα, ο καθένας αναμένει την καταστάλαξη και την κτήση. Την ιδιοκτησία και την αποκατάσταση του δικού του. Βιάζεται, κλέβει ματιές, θα βρει ωραία νταμιτζάνα, θα προλάβει κάποιος άλλος την αγορά μιας τέτοιας πιθανής νταμιτζάνας, αρέσει όντως η νταμιτζάνα; Μήπως αρέσει επειδή οι προσωπικοί συνειρμοί μεταπλάθουν την αντικειμενική της εικόνα; Αντικειμενική εικόνα και υποκειμενική εικόνα, ο αποχρωματισμός και η απόχρωση.

Ναι, η νταμιτζάνα είναι μια πιθανή επιλογή. Μα παρά κάτω υπάρχει ένα βάζο πήλινο και αιγυπτιακό, μυστηριώδες . Στη Μεσοποταμια η Αίγυπτος εκφράζει τον πόθο ενός ταξιδιού, ωραίο το αιγυπτιακό βάζο. Πιο ωραίο από την νταμιτζάνα, ίσως. Η νταμιτζάνα ήταν πρακτική και απλή και όμορφη, το βάζο είναι πιο απατηλό και πιο ουτοπικό. Το βάζο εκφράζει τον πόθο του Νείλου, της σποράς και της καλλιέργειας, του Ρα και του ήλιου.
Η αγορά του βάζου λοιπόν. Η επιθυμία ικανοποιήθηκε, η ορμή για διερεύνηση και αποκρυστάλλωση κορέστηκε. Δεν επιζητείται κάτι περισσότερο, δεν υπάρχει η ανάγκη της ανακάλυψης του ιδεατού και της τελειότητας. Αγοράστηκε το βάζο επειδή ταυτίστηκε με την ανικανοποίητη επιθυμία ενός αιγυπτιακού ταξιδιού. Η ανάγκη για την Αίγυπτο πλάσαρε το βάζο στον νου και έπειτα στη συναισθηματική κατεργασία . Το βάζο αγοράστηκε και κατοχυρώθηκε.
Οι αγκώνες έχουν περισφιχτεί γύρω από το βάζο. Μην πέσει και σπάσει. Διαδρομή προς την κατοικία. Πέρασμα μέσα από το πλήθος. Το πλήθος άλλαξε, μετακινήθηκε. Τα κουρέλια και η πραμάτεια στα κουρέλια έμειναν εκεί. Η διαδρομή τού πήγαινε έγινε η διαδρομή τής επιστροφής . Να το κουρέλι με την νταμιτζάνα, ματιά νοσταλγική και απαξιωτική συνάμα, ματιά που κρύβει ανησυχία για το αν πράγματι το βάζο ήταν προτιμότερο της νταμιτζάνας . Αλλά το βάζο βρίσκεται στην αγκαλιά και υπόσχεται πολλά. Και τα υπόσχεται άμεσα. Γύρισμα του κεφαλιού ευθεία, αγνάντεμα στη διαδρομή της επιστροφής αλλά με ένα νέο αντικείμενο αυτή τη φορά. Δύο πράγματα άλλαξαν· τα άδεια χέρια που τώρα είναι γεμάτα και οι περαστικοί στην πορεία .
Άφηξη στην κατοικία. Τοποθέτηση του βάζου με προσεκτικό τρόπο στο τραπέζι. Άναμμα φωτιάς στην άκρη του δωματίου, γέμισμα του νέου βάζου με νερό από την πηγή. Λίγο ψωμί και ύπνος στα κουρέλια . Το βάζο ίσως να προσφέρει όνειρα στην Αίγυπτο κατά τον ύπνο.
Πρωί. Έξω κόσμος, φασαρία, χορεύτριες στους δρόμους, κάρα με ζώα. Αλλά αντίκρυσμα στο βάζο είναι η έγνοια . Να, να το, εδώ είναι.


Το βάζο παρέμεινε στην ίδια θέση και το επόμενο πρωινό και το μεθεπόμενο και πολλά πρωινά ακόμα. Για αρκετές μέρες γεμιζόταν με νερό. Σταμάτησε και να γεμίζεται. Κάποτε ράγισε από τις απότομες μεταβολές της θερμοκρασίας . Ξεχάστηκε, πετάχτηκε. Όπως κάθε υλικό, έτσι κι αυτό υπόκειται στη φθορά και δεν είναι αειθαλές . Η ύλη φθείρεται. Το αίσθημα πάνω σε κάτι υλικό φθείρεται, ο άνθρωπος είναι ύλη και φθείρεται· η ύλη προορίζεται για την υλη. Η ύλη γεννά συναισθήματα το ίδιο εύκολα όσο και τα αφανίζει. Η ιδέα περί αφθάρτου είναι ουτοπία και η δέσμευση με την ύλη είναι φθορά .






No comments: